Nu ska blodet flyta.

Jag har menstruation. Tillsammans med spiralen trycker min livmoder ut massvis av blod för att rena sig själv mot smuts, uppbyggnaden inför graviditet. Imorse väckte mina genomblödda trosor mig innan väckarklockan andades. Ny blodfläck på bäddmadrassen.

100 kronor på material som skall fånga upp blödningen för att sedan grävas ner under andra sopor för att andra kollektivister skall slippa se mitt smuts. Sopor som ska brännas och orsaka allt det fredspristagaren pratade om på tv imorse, det jag kollade på när blodet väckt mig alldeles förtidigt.

Minst 100 kronor varje månad på tamponger i olika storlekar, nattbinda med extra förstärkning, trosskydd för småblödningarna innan och efter. För att inte glömma värktabletter, spenat samt vitamintillskott på grund av att kroppens behov forsar ut ur mig. 150 kronor varje månad.

Diskussion om subventionering av intimitetsskydd har skapats lika många gånger som en modebloggare skriver ordet jag. Önskar att debatten kunde leda till verkliga resultat. Och snälla, snälla, snälla, kom inte med kommentaren:

"Men om kvinnor ska få billigare tamponger ska vi män få rakhyvlar".

Lilla vännen, att raka sig är ett skapat behov som kan undvikas. I och för sig är behovet att samla blödningarna också skapat. Samla blödningarna för omgivningens skull. Ska debatten avslutas på grund av mäns hårväxt tar jag åter upp blodkampanjen.

Om nu mensskydd ses som ej behövligt inköp så kan jag gå runt utan tampong och binda. Lever fortfarande ihopp om att alla kvinnor ska dra ut sina tamponger på bussen och låta det komma där det kommer. Blod på trottoaren, blod på klänningarna nyss provade i omklädningsrummen, blod på stolar, blod bredvid köttdisken. Ja, för enligt majoriteten av män (och av någon anledning kvinnor, antar att de har blödit ut sina hjärnceller) är menstruation likställt med deras hårväxt.

Så låt skägget växa så låter vi det blöda fritt.
Vi får se vem som kryper i stoftet först.


28347-285

Bild: http://www.horschamp.qc.ca/images/photos/menstruation.jpg


Kommentarer
Postat av: olivia

så jävla bra skrivet

2008-12-06 @ 17:50:16
URL: http://oselander.blogg.se/
Postat av: Mattias

kämpa vidare!

2009-06-17 @ 22:34:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0