Soft gingercookie.

28347-283

Julklappshandeln är genomförd med den vanliga tekniken. Bestämd inköpslista, hörlurar med hög musik, målet inristat i visakortet samt apostlahästarna. Ingen möjlighet till utflykt på andra konsumtionsplatser. Julklappshandeln skapar mer prestationsångest och känsla av oduglighet varenda år. Så länge plånboken är tunn på grund av centrala studienämndens snåla finansiering blir handeln kort och lätt. Men nästa jul, när jag sägs vara färdigutbildad, finns ingen återvändå. Hoppas innerligt att jag och Fröken Rot sitter på stranden, vid den tidpunkten, med snygga surfpojkar att titta. Dock längtar jag efter barnen och soffan på Renmarksvägen samt tillgång till julmust . Tillgång till mängder. Mängder till den grad att sockret hinner skapa ateroskleros innan julottan.

Fann ett gosedjur i bokhyllan som en viss herre gav mig för många år sedan när jag levde och lärde i Råcksta. Nyckelpigan gav mig rysningar och tog mig tillbaka till Idas finfina fest. Herrn lyckades gripa tag i mig med sitt prat. Ett prat som aldrig tog slut. Visst, det hade varit trevligt om inte pratet var på den nivån jag befann mig för cirka åtta år sedan. Lyckades para ihop honom med en moderatvän och de fick diskutera av sig. Lätt ångestylld bad jag moderatherrn om ursäkt över detta självmordsbenägna ihopparande dock tyckte han att det var trevligt. Tack M.

Du, Johanna, din kompis är inte feminist.
Vilken kompis?
Hon i grönt.
Det är inte min kompis.
Nä hä. Vem känner henne då?
Inte vet jag.
Men står hon på gästlistan?
Vet inte.
Ja, det är konstigt att hon inte är feminist.
Ja, en del är ju könsförrädare.


Sofies slående kommentar dagen efter: Som att han har rätt att säga det där. En vit medelklass man.
Ida: Han tyckte jag var en borgarbracka som jobbar på Tensta Konsthall och inte skriver för Arbetaren längre. Han har ju för fan en bostadsrätt på söder.

Sen tittade jag på kort från Arvikafestivalen. Samma stirrande blick. Lite lik blicken innehavande av en arabisk terrorist i filmen Delta Force med Chuck Norris. Ser ut som att han ska hugga ner lyktstoplen och spetsa oss.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0